Wrzesień
14
0

Nie chcesz, aby dopadła Cię jesienna depresja? Postaw na aktywność!

Autor: Ewelina Cienkus
depresja

Lato, piękna pogoda, słońce wprawiające nas w dobry nastrój już za nami – patrząc na pogodę nie da się temu zaprzeczyć.  Zderzenie jesieni z przemijającą letnią aurą bywa bardzo przygnębiające, co też często odbija się na naszym nastroju.  Wielu osobom pojęcie „jesiennej depresji” jest dobrze znane – dłuższe wieczory, chłodniejsze dni, deszcz, słota i coraz więcej szarości dookoła… W takich warunkach łatwiej odczuwamy apatię, brak chęci do robienia czegokolwiek. Najlepszym przyjacielem wydaje się wówczas ciepłe łóżko, telewizor, internet i coś dobrego do przekąszenia.

Istnieją jednak bardzo proste sposoby na to, aby nie dać się „jesiennej depresji” i z dobrym samopoczuciem stawić czoło nadchodzącej chłodniejszej aurze. Jednym z takich sposobów jest aktywność fizyczna.

Fakt, iż regularne uprawianie sportu pomaga zachować dobre samopoczucie, poprawić kondycję organizmu i przedłużyć życie stał się już banałem, jednakże warto przypominać o tym zawsze, gdy nadarzy się ku temu okazja. W tym artykule warto wspomnieć, jak sport jest ważny w okresach obniżonego nastroju – z pewnością jest to jesień.

Krótsze i zimniejsze dni, mniej słońca, mniej czasu spędzanego na świeżym powietrzu – to wszystko przyczynia się do gorszego samopoczucia i apatii. Organizm jest niedotleniony, przez co brakuje mu energii. Dłuższe wieczory sprzyjają spędzaniu wolnego czasu w domu przed telewizorem i do podjadania – to zaś jest przyczyna przybierania na wadze, spowolnienia metabolizmu, osłabienia mięśni i kości. Organizm odkłada substancje zapasowe w postaci tkanki tłuszczowej –  co dodatkowo potęguje nasze złe samopoczucie. Sama dieta nie jest dobrym rozwiązaniem w okresie jesiennym, dlatego aby spalić zbędne kalorie, poprawić przemianę materii i przy okazji samopoczucie, warto zdecydować się na aktywne spędzanie wolnego czasu.

Na początek wystarczy znaleźć dla siebie kilkanaście minut dziennie, które można przeznaczyć na dowolną formę ruchu – może to być spacer z psem, gimnastyka w domu, taniec. Warto 2 – 3 razy w tygodniu wygospodarować trochę więcej czasu i wybrać się na zajęcia fitness, na siłownię, pływalnię, kort tenisowy, salę gimnastyczną. Przy sprzyjającej aurze dobrym rozwiązaniem będzie popularny ostatnio nordic walking, jazda na rowerze, bądź też jogging – w przypadku, gdy mamy zdrowe stawy. Trzeba wybrać taki rodzaj aktywności, który sprawia nam radość, stanowi zabawę, rozrywkę – wtedy nie będziemy zmuszać się do treningu.

Regularny wysiłek fizyczny sprzyja kontrolowaniu wagi, pomaga zapobiegać cellulitowi i rozstępom, lub też zmniejszać widoczne zmiany. Skóra staje się bardziej elastyczna i jędrna, dzięki czemu wyglądamy młodziej. Patrząc na naszą twarz w lustrze, która jest promienna, pełna energii i witalności na pewno poprawimy sobie samopoczucie.

Kolejnym argumentem do czynnego wypoczynku jest możliwość rozładowania stresu, który przy obniżonym samopoczuciu jeszcze bardziej nam dokucza. W czasie ćwiczeń fizycznych w organizmie wydzielają się endorfiny – hormony szczęścia – dzięki którym mamy lepszy humor i więcej energii na stawienie czoła codzienności. Ludzie regularnie uprawiający sport rzadziej cierpią na bezsenność – trening usuwa napięcie wywołane stresem, mięśnie są rozluźnione, umysł spokojniejszy – to wszystko sprzyja regeneracji w postaci głębokiego snu. Wielu psychologów zaleca osobom cierpiącym na stany depresyjne uprawianie sportu właśnie dlatego, że sprzyja on wydzielaniu endorfin pozwalających się odprężyć.

Nie powinniśmy zapominać również o tym, ze sport to przede wszystkim świetna zabawa. Czasami wkrada się do niego mała nuta współzawodnictwa, jednak pomaga ona w motywowaniu się nawzajem do wysiłku. Jest to bardzo dobry sposób na spędzanie wolnego czasu z dziećmi, z rodzeństwem, z przyjaciółmi. Można dzięki temu pogłębić więzi pomiędzy bliskimi osobami, ale również poznać nowych ludzi, którzy dzielą wspólną pasję.

Złe samopoczucie jesienią nie musi być regułą. Wystarczy chcieć się go pozbyć, znaleźć czas na pasję, na spotkania ze znajomymi, bądź – o czym mówi artykuł – na aktywność fizyczną. Być może okaże się, że to właśnie ruch stanie się twoją pasją i jednocześnie okazją do spotkań towarzyskich.

 

Grafika: http://www.depresja.org.pl/


Zobacz więcej na temat:



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *